Rökning dödar

Hej vänner!

Åter till bloggandet, som idag utförs av Totte (den gode TG) på uppdrag av Mange den allsmäktige. Idag har förberedandet av projekt  Studio Pink fortskridit - just nu håller golvet på att slipas.. nästan (i våra huvuden i alla fall). För tillfället sitter Mange och Daniel på berget och äter pizza i Manges vardagsrum. Sverige förlorade precis kvartsfinalen i handboll mot Deutschland. Scheise.

Dagens föreläsning av TG:

Om man tittar på hur en del äldre människor reagerar när de hör talas om att någon (som jag t.ex... Mange också för den delen) är vänsterhänt blir de en aning misstänksamma. Varför?, har jag undrat. Det har genom minutiöst forskande visat sig att det tidigare inte ansågs vara fint att använda sig av vänster hand - snarare missfostervarning. Denna uppfattning kan ha sitt ursprung i att Jesus sades sitta vid Gud faders högra sida i himmelriket. Alltså - att använda sig av vänster hand var fel, kanske t.o.m. ett tecken på ondska. Indeed, idag på italienskan (jag läser italienska på folkuniversitetet) visade det sig att vänster på italienska är sinistra - vilket osökt fick mig att tänka på det engelska ordet "sinister" - olycksbådande. Jag påpekade detta för min italienskalärare, och hon kunde intyga att min uppfattning var korrekt. Hon berättade att när hon växte upp sade hennes mamma åt henne att hon inte borde använda vänster hand. Hennes mormor hade t.o.m. vid något tillfälle sagt att vänster var djävulens hand. Skrock, naturligtvis - men det är intressant att forska i ett ords historia... anser jag.


Rulle Rullstol har fått ett akut fall av diarré idag, och kan därför inte medverka i dagens blogg. Förhoppningsvis är han tillbaka nästa gång.


Dagens visdomsord bjuder för ovanlighetens skulle Mange på:
Om bulldozern fått motorstopp, går det bra med handkraft!

Vi önskar alla en 3vlig helg, och hörs nästa vecka!

Hejhej!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0